قیف فروش یا مسیر سفر مشتری بدین منظور طراحی میشود که یک بیمار بالقوه که نیاز به خدمات دندانپزشکی دارد پس از طی مسیر و مراحل آن، متقاعد شود تا خدمات شما را انتخاب کند و به مراجع شما تبدیل شود.

بهتر هست با یک مثال ملموس ادامه دهیم تا موضوع روشن تر شود. فرض کنید در حال بازدید از وب سایت مورد علاقه تان هستید که چشمتان به تبلیغ کنار مطالب میافتد که پیشنهاد میدهد : پک شوینده پرسیل با تخفیف 40 در صد ، تحویل درب منزل!
پرسیل برای بسیاری افراد یک برند شناخته شده و معتبر هست و اگر شما فردی باشید که از این محصول استفاده میکنید احتمال کمی دارد که از چنین پیشنهاد خرید فوق العاده ای بی توجه عبور کنید.
حالا تصور کنید این بار به جای تبلیغ یک شوینده معروف با چنین تبلیغی مواجه میشوید : ” خدمات تخصصی دندانپزشکی X ”
اولین سوالی که در ذهن بسیاری از افراد شکل میگیرد این هست که اصلا دندانپزشکی X کی هست؟ و چرا باید بهش توجه کنم ؟! و اینجا دقیقا جایی هست که بسیاری از افراد بویژه پزشکان و دندان پزشکان که برای تبلیغاتشان هزینه میکنند، توجه کافی که باید داشته باشند را ندارند.

بسیاری از دندانپزشکان و مدیران تبلیغات دیجیتال با این چالش مواجه میشوند که چرا با وجود تبلیغات گسترده و حضور وسیع در مکان هایی که احتمال حضور بیماران بالقوه زیاد است باز هم نتیجه ی رضایت بخشی از تبلیغات شان نمیگیرند؟

این نکته را در نظر داشته باشید که هر فعالیت و اقدامی در فضای آنلاین مانند یک آجر هست اینکه شما یک کامیون آجر جایی خالی کنید به این معنی نیست که اقدامات زیادی برای جذب بیمار بیشتر انجام داده اید. زمانی این آجرها میتوانند فایده داشته باشند و شما را به هدفتان برسانند که طی یک نقشه و برنامه منسجم بصورت اگاهانه چیده شوند.

 

بصورت کلی قیف به این شکل عمل میکند :

 

مرحله اول- ایجاد آگاهی

اولین مرحله از یک قیف موثر برای خدمات دندانپزشکی ، هدف قرار دادن کاربران با یک پیشنهاد یا راه حل جذاب است که توجه آنها را به خود جلب کند

نکته اصلی این است که تبلیغات شما باید آن قدر جذاب باشد که کاربران با آن درگیر شوند ، و منجر به اقدام بعدی از سمت کاربران شود که میتواند بازدید از وب سایت ، تماشای ویدئو،  لایک یا کامنت گذاشتن در شبکه های اجتماعی باشد.

 

مرحله دوم- ملاحظه و بررسی

در این مرحله ، قیف کاربرانی را که با محتوای مرحله اول تعامل داشته اند ، هدف قرار می دهد. فرد اطلاعات اولیه را بدست آورده و علاقه خود را با ثبت نظر یا لایک یا … نشان داده است و حالا برای رفتن به مرحله بعد که تمایل برای دانستن بیشتر است نشان میدهد.

در این مرحله شما کاربران را به یک صفحه ی متمرکزتر هدایت میکنید. در اصطلاح تخصصی به این صفحه ، صفحه ی فرود یا لندینگ پیج Landing page میگویند.
این صفحه دارای پیام رسانی متمرکزتر است. برای مثال به کاربران اطلاع دهد که چرا این روش بهترین روش است و چه مزایایی نسبت به دیگر روش ها دارد.

شما باید سوال هایی که در فکر و ذهن بیمار یا فرد تصمیم گیرنده شکل میگیرد را شناسایی کنید و سپس به بهترین شکل به آنها پاسخ دهید.

ممکن است در این صفحه اشاره ای به دغدغه های بیماران نیز داشته باشید مثل بحث بیمه یا حتی جای پارک که این روزها به یک معضل و نگرانی جدی تبدیل شده است.

 

مرحله سوم 3: تصمیم گیری

مرحله اول ، باعث ایجاد آگاهی در بین بیماران احتمالی شد. اینکه افراد با یک روش یا خدمت آشنا شوند. در مرحله دوم ، به افرادی که علاقه مند بودند اطلاعات بیشتری داده شد .

و حالا در مرحله ی سوم زمان مناسبی ست که پیشنهادی به فرد ارائه دهید که به سختی بتواند رد کند،. این پیشنهاد ممکن است شامل ارائه یک خدمت  دندان پزشکی بصورت رایگان یا با تخفیفی چشمگیر باشد. این نکته را در نظر بگیرید که برای اکثریت افراد مراجعه به دندانپزشکی کار خوشایندی به حساب نمی آید پس پیشنهاد شما باید این قدرت را داشته باشد که بتواند شخص را به مطب یا کلینیک شما بیاورد.

 

مرحله 4: چرخه دوباره

در این قسمت از قیف ، کاربران یا به مراجعین شما تبدیل شده اند یا نه . اگر قبلا بیمار شما شده باشند فرصت خوبی هست تا دوباره با یک طرح جدید،  برای گرفتن خدمت دندانپزشکی جدید یا تجدید خدمت قبلی مورد هدف قرار بگیرند.

و اگر هنوز تبدیل به مراجعین شما نشده اند میتوانید دوباره روی آنها کار کنید شاید این بار بتوانید برای گرفتن خدمات دندان پزشکی خود متقاعدشان کنید

قیف ها برای هر کسب و کاری متفاوت هستند و به بیان دیگر همان مسیر سفر مشتری یا برای شما بیمار را تعریف میکنند و می توانند کوتاه تر یا خیلی بیشتر از چهار مرحله باشند

برای خدمات دندانپزشکی ، یکی از بزرگترین چالش ها ایجاد اگاهی ست و یک فرآیند آموزشی قطره ای و آهسته، به خوبی کار می کند ، و این مدل طراحی ارائه اطلاعات و پیشنهادات این فرایند را به شکلی موثر اجرا میکند.
و در پایان مثل همیشه تاکید میشود آن چه باعث موفقیت کار شما در بلند مدت میشود کیفیت ارائه خدمات و تجربه ی خوب بیمار از مراجعه به شماست. یک فرد راضی میتواند بدون هیچ هزینه ای برای شما ، خدمات تان را به دیگران توصیه کند و این مدل از تبلیغات هنوز جزو بهترین روش های تبلیغاتی به شمار میرود.

در مقالات دیگر در مورد راهکارها و روش های تبلیغاتی موثر برای جذب بیمار بیشتر، توضیح داده ایم. اگر تمایل دارید مطب یا کلینیک تان مراجعین بیشتری داشته باشد برایتان مفید خواهد بود.