چگونه اهداف SMART برای وب سایتتان تعیین کنید
چگونه اهداف Smart برای وب سایتتان در نظر بگیرید که در راستای اهداف کسب و کارتان باشد
تعیین اهداف صحیح می تواند تفاوت بین موفقیت یک وب سایت یا عدم موفقیت آن باشد. بنابراین اگر قصد دارید وب سایت اختصاصی کسب و کارتان راپیاده سازی یا طراحی مجدد کنید حتما این نکته را مد نظر قرار دهید.طبق تحقیقات انجام شده توسط HubSpot ، 72 درصد از وب سایت های تجاری 59 از صد یا حتی پایین تر میگیرند و طبق تحقیقات دیگری در Forbes ، مهمترین دلیل ناکارآمدی وب سایت ها، نداشتن یک هدف مشخص تجاری است.
” مهمترین دلیل ناکارآمدی وب سایت ها، نداشتن یک هدف مشخص تجاری است “
اگر برای وب سایت خود هدف واضح و مشخصی ندارید و یا فکر میکنید که داشتن یک هدف مشخص در این مرحله از کار ضروری نیست،پیشنهاد میکنم حتما در نظرتان تجدید نظر کنید. به گفته چرچیل “کسی که برنامه ریزی نمی کند در اصل برای شکست برنامه ریزی میکند”. این مطلب شما را از انجام این اشتباه حیاتی نجات میدهد.
با مدیران بخش های مختلف یا صاحبان کسب و کار صحبت کنید
یک وب سایت موفق می تواند به طرق مختلف به رونق بیشتر کسب و کارتان کمک کند.
وب سایت شما میتواند منجر به افزایش فروش، ایجاد آگاهی در جامعه مخاطب ، بهبود تجربه مشتری ، کاهش هزینه ها، بهبود گردش کار و رشد و توسعه کسب و کار شما شود. قبل از تعیین اهداف وب سایت ، مهم است که با ذینفعان شرکت خود (معمولاً مدیران بخش ها) صحبت کنید تا متوجه شوید چه نیازهایی دارند و وب سایت چگونه میتواند در رفع این نیازها کمک کند .
برای مثال وب سایت میتواند در بخش های مختلف اینگونه کمک کند :
بازاریابی :
– جذب خریداران بالقوه جدید و ایجاد تعامل موثر با آنها برای ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد – حفظ ارتباط و تعامل با مشتریان موجود
– افزایش آگاهی در جامعه ی هدف
فروش : بستری برای برقراری ارتباط با خریداران بالقوه و پشتیبانی از ارتباطات
پشتیبانی مشتریان – بهبود رضایت مشتری، کمک به خدمات و پشتیبانی از مشتریان جدید و فعلی
توزیع و انتشار محتوا : معرفی بروز خدمات و محصولات
IT : با شبکه فنی فعلی ادغام میشود. نیازهای امنیتی ، عملکردی و مقیاس پذیری را برآورده می کند
تولید / عملیات : بهینه سازی و ساده سازی گردش کار ، مکانیزه کردن کارها و در نتیجه کاهش هزینه ها
منابع انسانی: جذب و استخدام کارمندان جدید ، پشتیبانی از کارمندان فعلی
مدیران : توسعه و برندینگ ، افزایش سودآوری کسب و کار
البته در نظر گرفتن نیازهای بخش های مختلف که وب سایت میتواند در بهره وری آنها نقش بسزایی داشته باشد، میتواند منجر به اهداف متعدد و متفاوتی شود و این هیچ اشکالی ندارد. در حقیقت در نظر گرفتن نیاز بخش های مختلف کسب و کار، در مراحل ابتدایی کمک میکند وب سایت کسب و کارتان بگونه ای طراحی و پیاده سازی شود که نیازهای بخش های مختلف کسب و کار را در نظر بگیرد و در راستا و همسو با برنامه ها و اهداف کسب و کار عمل کند.
موقعیتی که اکنون دارید را مشخص کنید
یکی از مهمترین مواردی که بسیاری از صاحبان کسب و کار توجه زیادی به آن ندارند در نظر گرفتن شاخص اصلی عملکرد است که بصور تخصصی به آن Key Performance Indicators (KPI) گفته میشود .
شما برای اینکه بدانید در هر کاری در مسیر پیشرفت هستید یا در حال درجا زدن و یا حتی ضرر و زیان، شاخص یا شاخص هایی را باید در طی زمان های مشخص، بررسی و ارزیابی کنید. مثل میزان فروش در یک ماه یا سود خالص هر ماه…
همین موضوع برای وب سایت و دیگر فعالیت هایی که در بازاریابی آنلاین انجام میشود اهمیت دارد. شما از وب سایت یا تبلیغات آنلاینی که انجام میدهید انتظاراتی دارید بنابراین باید شاخص یا شاخص هایی را برای ارزیابی میزان موفقیت و دستیابی به اهداف تان در نظر بگیرید.
موفقیت وب سایت شما بر اساس چه معیاری تعیین میشود؟
اگر ندانید در حال حاضر این شاخص ها در چه وضعیتی هستند چگونه میتوانید برای رسیدن به جایگاه ایده التان برنامه ریزی کنید ؟
ممکن است تا حالا برای کسب و کارتان وب سایت نداشته اید یا اگر داشته اید وب سایت موفق و کارآمدی نبوده یا نباشد. در هر صورت باید وضعیت فعلی و وضعیت هدف کسب و کارتان را در شاخص اصلی عملکرد مشخص کنید.
حواستان به اهداف پر زرق و برق ولی بیفایده باشد
یکی دیگر از اشتباهات رایج برخی مدیران و صاحبان کسب و کار اهداف جذاب توخالی ست. بسیاری از مشاغل اهدافی تعیین می کنند و روی معیارهایی متمرکز می شوند که لزوماً به موفقیت تجاری تبدیل نمی شود: بازدیدکنندگان بیشتر ، ترافیک ورودی بالاتر ، مدت زمان بازدید بیشتر و غیره. اینکه وب سایت شما بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد، به طور کلی یک روند مثبت تلقی می شود ولی آیا این ترافیک ورودی به سود بیشتر هم منجر می شود؟
پاسخ به این سوال به نوع کسب و کار و استراتژی درآمدزایی و میزان جذب مخاطب مناسب کسب و کار شما بستگی دارد. اگر این بازدیدکنندگان برای تبدیل شدن به مشتریان بالقوه واجد شرایط نباشند چه اهمیتی دارد که بازدیدکننده وب سایت شما روزانه ده نفر باشد یا ده هزار نفر ؟
از طرف دیگر درست است که زمان حضور کاربر در سایت عموما خوب به نظر می آید، اما اگر این طولانی شدن حضور کاربران، به این خاطر باشد که نمیتوانند اطلاعات مد نظرشان را براحتی پیدا کنند یا برای انجام کاری گیج و سردرگم میشوند، آیا باز هم این فاکتور را مثبت تلقی میکنید؟
بصورت کلی برای هر کسب و کاری شرایط متفاوت است ، اما مهم است که اهدافی را انتخاب کنید که مستقیماً به موفقیت تجاری شما منجر شود. اهدافی که باید صد در صد واضح و بدون ابهام باشند.
اهداف SMART تعیین کنید
وقتی بخش ها و جنبه های مختلف کسب و کارتان را و کمکی که وب سایت میتواند برای کمک به این بخش ها داشته باشد مشخص کردید، نوبت به تعیین اهداف میرسد. یکی از بهترین مدل ها مدل SMART است.
SMART مخفف Specific، Measurable، Attainable، Relevant، Timely است.
- مشخص (Specific)
- قابل اندازهگیری(Measurable)
- در دسترس(Achievable or Attainable)
- مناسب و مرتبط(Relevant)
- زماندار (Time-based or time bounded)
این مدل به شما کمک می کند اهداف وب سایت را به گونه ای تنظیم کنید که نتیجه محور باشد و به جای اینکه ذهنتان با ارقام افزایش بازدید و ترافیک درگیر شود بر دستیابی به نتایج اهداف کسب و کار متمرکز باشد.
مشخص بودن : (Specific)
هدف باید مشخص باشد.
اولین ویژگی هدف اسمارت به ما میگوید که هدف باید واضح، مشخص و دقیق باشد. یعنی شما باید دقیقاً بدانید چه چیزی میخواهید؟ هدف شما باید دقیق و با جزئیات بیان شود.
یک هدف تجاری قابل اندازه گیری برای وب سایت خود تعیین کنید (با تعداد مشخص).
برای مثال :
تعداد سرنخ های واجد شرایط lead را 20٪ افزایش دهید
نرخ تبدیل فروش را 5 درصد بهبود دهید
بهبود رضایت مشتری 10٪ بیشتر شود
نرخ تبدیل یکی از معیارهای مورد علاقه من است زیرا عملکرد واقعی وب سایت (خروجی) را اندازه گیری می کند و تحت تأثیر عوامل خارجی مانند ترافیک ورودی قرار نمی گیرد. همچنین استفاده از اهداف نسبی مناسب تر است، برای مثال 2٪ افزایش فروش در مقایسه با تعداد 100 فروش.زیرا در این حالت هم بدون در نظر گرفتن تغییرات ترافیک ورودی به وب سایت میتوانید عملکرد وب سایت را اندازه گیری کنید .
پس اولین ویژگی هدف اسمارت به شما میگوید که هدف باید واضح، مشخص و دقیق باشد.
برای این کار کافیست چند سوال ساده از خودتان بپرسید:
-دقیقاً به چه چیزی میخواهم برسم؟
-چگونه و با چه روشی این کار انجام میشود؟
قابل اندازهگیری Measurable
چگونه متوجه میشود چه میزان از هدف محقق شده است ؟
هدفتان باید بهگونهای باشد که بشود آن را اندازه گرفت. با اندازهگیری بهسادگی میتوانید بفهمید که کجای کار هستید، یا این که چند درصد از هدفتان عملی شده است.
معیارها و روشهای مشخصی را برای سنجش میزان پیشرفت در جهت هر هدف تعیین کنید.
برای مثال پیگیری نرخ تبدیل از طریق Google Analytics
اندازه گیری نکته اصلی است. اگر نمی توانید اندازه گیری کنید ، نمی توانید وضعیت را بگویید و بنابراین نمی توانید پیشرفت کنید .
قابل دست یابی (Achievable or Attainable)
هدف باید در دسترس باشد.
آیا هدف شما قابل دستیابی هست؟ فکر میکنید منابع کافی برای دستیابی به این هدف را دارید. منابعی مانند پول، تخصص یا زمان کافی !
آیا اهدافی که در نظر گرفته اید واقع گرایانه و قابل دسترس هستند؟ اهدافی که زیادی بزرگ یا کوچک باشند عملا اهداف معناداری به حساب نمی آیند. اهدافتان را با وضعیت فعلی مقایسه کنید و از خودتان بپرسید رسیدن به این هدف در این زمان واقعا امکان پذیر است؟
و از آن مهمتر، چگونه میخواهید این هدف را محقق کنید؟
استراتژی های رسیدن به هدف عبارت اند از :
برای افزایش ده درصدی در تولید لید (بازدیدکنندگانی که یک قدم به خرید نهایی نزدیک تر شده اند) ، میتوان جامعه هدف را با ارائه ارزشی منحصر به فرد یا کال تو اکشن های موثرتر ،دعوت به تعامل بیشتر کرد. همچنین میتوان این افزایش ده درصدی را با هدایت ترافیک از گوگل به وب سایت با اجرای تبلیغات گوگل ادز و یا و سئو سایت محقق کرد.
همچنین طبق میانگین های حوزه کسب و کار، میتوان با نمایش عکس های با کیفیت ، ویدئوها و نمایش نظرات مشتریان قبلی و رضایتشان از خرید ، افزایش 5 درصدی در تبدیل کاربران، هدفی منطقی و واقع گرایانه است.
تست های تجربه کاربری نشان می دهد که بهبود در UX وب سایت می تواند منجر به 10 درصد یا بیشتر، افزایش رضایت مشتری شود.
اهدافتان را با توجه به آنچه هم اکنون در کسب و کارتان حاکم است، بر اساس منطق و با درنظر گرفتن منابعی که در اختیار دارید تعیین کنید.
مناسب و مرتبط (Relevant)
آیا این هدف با نیازهای کسب و کار مچ و متناسب است؟
هدفی که تعیین میکنید باید با اهداف بیزینس تان همخوانی داشته باشد.
چرا این هدف برای کسب و کار شما مهم است؟ آیا تحقق این هدف به دستیابی به چشم انداز و مأموریت شرکت کمک می کند؟ آیا با نیازهای سایر ذینفعان مطابقت دارد؟
مثال ها:
افزایش 20 درصدی مشتریان بالقوه از طریق وب سایت، با اهداف واحد بازاریابی در سال آینده یعنی تولید 20 درصد بیشتر مشتریان بالقوه نسبت به سال گذشته مطابقت دارد.
افزایش 5 درصدی فروش از طریق وب سایت با هدف افزایش 10 درصدی درآمد سال آینده کسب و کار مطابقت دارد.
بهبود رضایت مشتری تا 10٪ ، در راستای برنامه مدیر عامل، برای بهبود 10٪ نرخ حفظ مشتری های فعلی ست.
مجدد توجه کنید ، اهداف متعددی میتواند وجود داشته باشد. مطمئن شوید برای تحقق آنچه میخواهید وب سایت برای رسیدن و دستیابی به اهداف کسب و کارتان محقق کند مسیر مشخصی وجود داشته باشد
زماندار (Time-based or Time bounded)
هدف باید زمان دار باشد. برای رسیدن به هدف یک بازه زمانی مشخص کنید. در نظر داشته باشید که باز هم باید زمانی که در نظر میگیرید واقع گرایانه باشد.
افزایش 20 درصدی در مشتریان بالقوه مد نظر است، ده درصد این افزایش یا بهبود فرآیندها و تجربه کاربری وب سایت آغاز میشود که از هم اکنون تا شش ماه زمان نیاز است.
ده درصد دیگر این افزایش در مشتریان بالقوه، با افزایش ترافیک ورودی به وب سایت در نظر گرفته شده است که این امر هم با تبلیغات بنری و سئو انجام میشود که حداقل 6 ماه برای رسیدن به نتیجه مطلوب، زمان میبرد.
اگرچه طراحی مجدد وب سایت منجر به افزایش فوری تبدیل ها می شود ، اما دستیابی به 5٪ افزایش در نرخ تبدیل، نیاز به اصلاحات بیشتری دارد که ممکن است 6 ماه اضافی تر طول بکشد ، در مجموع 12 ماه
افزایش رضایت مشتری را می توان بلافاصله پس از طراحی مجدد وب سایت (6 ماه دیگر) انتظار داشت
همیشه این نکته را در نظر داشته باشید برخی فرآیندها و تسک ها برای محقق شدن نیاز به گذشت زمان دارند. برای مثال برای سئو SEO حداقل زمان مورد نیاز بین سه تا شش ماه حداقل براورد میشود.
اهداف خود را بنویسید
طبق مطالعه ای که در هاروارد انجام شده است ، کسانی که اهداف خود را یادداشت می کنند به مراتب بیشتر از کسانی که این کار را نمی کنند ، به موفقیت می رسند. اهداف مکتوب، یک دید واضح و روشن ایجاد می کنند و به شما این فرصت را میدهد که همه چیز را در مقابل چشمانتان داشته باشید.
نوشتن اهداف منجر به رویکردی متمرکزتر و تفکر استراتژیک تر می شود. وقتی اهدافتان را مینویسید نتایج را بهتر میتوانید اندازه گیری کنید، فعالیت هایتان انسجام بیشتری پیدا میکند و انگیزه تان بیشتر حفظ میشود
اهداف وب سایت کسب و کارتان را امروز تعیین کنید و به وب سایتی کارامد، فراتر از انتظار برسید!